poniedziałek, 3 lutego 2014

Pieluchy wielorazowe a noworodek

Przed urodzeniem nasłuchałam i naczytałam się wiele, jak trudne, męczące i prawie niewykonalne jest używanie pieluch wielorazowych zaraz po urodzeniu. Wiele osób twierdziło też, że ciężko będzie nam zmieniać pieluchy bez użycia chusteczek nawilżanych.
Efekt słuchania dobrych rad był taki, że kupiłam kilka paczek pampersów i nawilżanych chusteczek. Pieluch wielorazowych dla noworodka kupiłam za to bardzo mało, zainwestowałam głównie w większe rozmiary.




I co się okazało?

  • Używanie pieluch wielorazowych u noworodka okazało się dla mnie łatwiejsze i przyjemniejsze niż używanie pampersów.
  • Częściej przeciekają nam pampersy niż wielorazówki.
  • Tata też woli pieluchy wielo i nauczył się przewijania wielorazówkami szybciej niż jednorazówkami.
  • Podmywanie pupy pod kranem lub umycie jej wacikami nasączonymi wodą nie trwa dłużej niż użycie chusteczek nawilżanych, a pupa pozostaje czyściutka i pachnąca.
  • Polecane przez wiele osób ręczniki z IKEA jako wkłady nie sprawdzają nam się dobrze - szybko wszystko jest mokre, a sam ręcznik jest gruby i chyba niezbyt wygodny dla takiego maluszka, leżącego głównie czas na plecach.
  • Najlepiej sprawdzają nam się pieluchy formowane w połączeniu z wełnianym otulaczem (my mamy wełniane gatki - storcheny).
  • Dobrze sprawdza się też pielucha tetrowa w połączeniu z wełnianymi szortami Storchenkinder.
  • Najgorzej sprawdza nam się otulacz PUL w połączeniu z wkładem z ręcznika lub z prefoldem (zarówno ręczniki, jak i prefoldy są dość grube, a przy tym niezbyt chłonne).
  • Używanie papierków sprawia, że kupki wyrzucamy z papierkami, a pieluszka trafia do pralki. Nic nie zamaczamy i nie spieramy wstępnie.
  • Pranie pieluch z sezonie grzewczym nie jest w ogóle uciążliwe - wszystko schnie błyskawicznie (kaloryfery!)!
  • Zmienianie pieluch wielorazowych trwa krócej niż zmienianie pampersów (co ma dla nas duże znaczenie, gdy maluch niecierpliwi się, bo np. jest głodny) - nie trzeba stosować maści i pudrów, nie muszę oglądać dokładnie pupy, zastanawiając się, dlaczego jest taka czerwona i czym jest czerwona wysypka (mieliśmy taką po pampersach).
Podsumowując, polecam wszystkim rodzicom wypróbowanie pieluch wielorazowych i mycia pupy wodą. To naprawdę proste i przyjemne.
Dodam, że pampersy są u nas także w użyciu. Ja zakładam je głównie na noc i na spacery. Czasami zakładam je też w dzień (zwłaszcza, gdy pieluchy wielo suszą się po praniu:)
Pampersy preferują również babcie, którym zdarza się zmieniać pieluchę.
Chusteczki nawilżane przydają się nam na wypady, gdy muszę zmienić pieluchę poza domem. Używam ich również w nocy, jeśli nie chce mi się iść do łazienki i w każdej sytuacji, w której zmiana pieluchy jest sytuacją nagłą. Jeśli jednak tylko mogę się wcześniej przygotować do zmiany pieluszki i mam dostęp do łazienki, preferuję umycie Kajko w umywalce lub wilgotnymi wacikami.

A teraz jesteśmy w trakcie zakupów nowych malutkich pieluch wielorazowych, aby Kaj miał je na sobie częściej. Tym razem żałuję, że nie zaufałam sobie, tylko posłuchałam dobrych rad. Już wiem, gdzie  popełniłam błąd - doradzały nam przecież głównie osoby, które same używają pieluch jednorazowych i nawilżanych chusteczek, a nie mają doświadczenia (lub mają je niewielkie) w używaniu pieluch eko.
To częsty błąd, który zdarza nam się popełniać. Słuchamy rad różnych osób, a nie sprawdzamy wcześniej, na ile kompetentne w danym temacie są te osoby.

Obsługiwane przez usługę Blogger.